Wednesday, August 18, 2010

KOMUNIKASI SALAH SERLAH MARUAH YG PARAH


Bukan nak kate kat org la,aku sendiri pun pernah jugak buat mcm ni.Kaedah nk dpt kn perhaitian dengan menghantar SMS berbunyi seperti  “Tak sangka,sampai hai” selalu dilakuakan oleh orang2 yg mahukan perhaitian(actually ermasuk la yg menulis ni)Dan bayangkan pula ianya dihantar berulang kali dlm sehari..hermm rase2  apakah perasaan penerima tuk yerk..(kalau iku diri sendri mmg rasa puas)

                Entry sebelum ni aku ade sebut pasal kisah cinta tak kesampaian aku kan.Sebenarnya baru-baru ni aku ade terbaca sebuah majalah yang aku dh lupa ape namanya..mmg betul2  sentap dengan penulisan dlm tu.Yelah sebab aku mmg selalu buat mcm tu dekat xehem2 dulu..(Sekarang tengah muhasabah diri supaya lepas ni tak keluar lg ayat super power yg blh buat org mkn dlm)
                Sebenarnya kalau nk perhatian pun berpada-pada lah(menurut ape yg aku baca tu la).Batasilah dlm melahirkan perasaan serta fikirkan juga perasaan org yg menerima kerana ia sedkit sebanyak berbentuk tuduhan (huhuu...yg ni mmg selalu buat sampai my xbf naik bengang ak layan msg i)

                Hah??mesti korang tertanya kan apsal la jiwang sangat aku ni cerita pasal cinta lak..Bukan aku gatal sangat nk kawen lah..ade benda yg buat aku terfikir.Mengikut perkiraan aku masuk yg terbaru ni dh 3 kali aku putus cinta pasal aku ni tertalalu inginkn perhatian dan kadang-kadang ayat aku mmg buat org mkn dalam.(time2 gaduh pasal xbf tak msg...nk perhatian la konon )So..mmg wajib aku menginsafkan diri aku dan jaga pertuturan aku tak kira la dlm SMS atau bercakap live.
                Mmg mcm tu la kan bile kita dh syg..selalu nk perhatian dan dimanja2,diambil kisah sampai kita yakin kita adalah plihan dan keutamaannya sepanjang masa...(sebab tu aku pantang kalau SMs aku dia tak reply,bimbang die curang).SO......lepas di uk mengelakkan aku ditinggal lagi kenalah berpada –pada nk perhatian..lebih empati gitu...Aku kan bakal kaunselor yg memahami...(ni salah satu sebab yg wat aku tak yakin nk jd kaunselor hebat)

Ni ade tips mengelakkan orang pandang kite sebagai terhegeh2 dan gersang sangat nk perhatian.
1)jangan tanya soalan sama sebab kalau ulang jugak akan menimbulkan rasa geram.Cukup la sekali je tnya.Mcm kite ak percaya je pd org tu.Kalau kita tanya adakah awk syg sy?kalau jawapannya YA,so pegang la jawapan tu.(lg2 tuk yg dh kawen pasal org dh kawen ni rasa syg tak ditunjuk dengan kata-kata tp perbuatan)

2)cukup hanya 3 kali
Tp kalau kie dpt jawapan yg negatif contohnya mcm “tidak,saya dh tak ayang awk”kie blh ulang tnya p pastikan hanya 3 kali.Kalau lepas tu senyap tidak berbalas,Anggaplah dia sudah pergi (heheh bukan senang nk buat ni tau).Tunggulah die dtg pada kita semula sebab die akan kembali kalai die ingin kembali dan akan terus pergi kalau die nk pergi.
So batisilah diri kita daripada komnikasi yg salah kerana ia mempamerkan mruah diri yag parah..

No comments:

Post a Comment